Vad är bra service och ett gott bemötande?

Hem / Bra service

Bra service och ett gott bemötande är vad lyckad kundkontakt bygger på.

Det är också de två områden där flest företagare önskar vägledning.

Det är inte alltid enkelt att precisera vad bra service och bemötande innebär. Här har vi försökt göra precis det.

Vad är bra service och ett gott bemötande för dig?

Bra service och gott bemötande behöver inte betyda samma sak för alla. Det är oerhört viktigt att komma ihåg i arbetet för ett proffsigt kundbemötande.

Hur vet vi då vad våra kunder vill ha?

Vi får aldrig glömma kundperspektivet, att helt enkelt se på saken utifrån kundens synvinkel. För att göra det måste vi först utgå från oss själva när vi är kunderna och ställa oss frågorna:

Vad innebär service?

Vad är ett gott bemötande?

Vad är god service i en butik?

Vad är god service på ett hotell?

Helt enkelt:

Vad betyder bra service och ett gott bemötande för mig?

Så här lyder våra svar på den frågan.

Söka jobb inom butik?

Hitta alla lediga butiksjobb på ledigajobb.se!

Söka utbildning inom butik?

Hitta alla butiksutbildningar på allastudier.se!

Tips på mallar för din ansökan till jobb eller utbildning - besök cv-mall.com och personligtbrev.se - och få mängder av exempel, mallar och tips!

Bra service är:

  • Lyhördhet inför kundens behov
  • Respekt för kunden och företaget
  • Goda kunskaper om sitt arbetsområde
  • Ärliga och raka kundbesked
  • Snabba, enkla och tydliga svar
  • Anpassning utifrån kundens önskemål
  • Rådgivning och vägledning
  • Identifiering av problem - fokus på lösning
  • Tillgänglighet och lättåtkomlighet
  • Återkoppling och utvärdering

Bra bemötande är:

  • Att vara trevlig och tillmötesgående
  • Att vara professionell i sin roll
  • Att ge kunden ett personligt möte
  • Att ta kunden på allvar
  • Att lyssna färdigt och lyhört
  • Att ha fullt fokus på kunden
  • Att erbjuda hjälp och råd
  • Att hitta kreativa lösningar
  • Att anpassa sig efter situationen
  • Att vara ärlig och transparent

Vad betyder bra service och bra bemötande för dig? Har vi tagit kundens perspektiv eller saknas det något i våra definitioner? Hör gärna av dig till oss på vår kontaktsida med dina erfarenheter och kunskaper.